Oktober is de ADHD-bewustmakingsmaand.

Gedurende de maand oktober deelt Time Timer bronnen en informatie die specifiek zijn voor het ondersteunen van kinderen en studenten met ADHD, inclusief geweldige gastblogposts van ouders en experts.
Vandaag delen we een artikel van The Childhood Collective, een team van twee kinderpsychologen en een logopedist.
Lees verder om meer te weten te komen over het proces om de diagnose ADHD voor uw kind te krijgen.

By The Childhood Collective 

Is het ADHD of iets meer? 5 veel voorkomende gelijktijdige diagnoses

Het proces om de diagnose ADHD voor uw kind te krijgen, kan vermoeiend zijn! We weten het, omdat we dit pad dagelijks met gezinnen bewandelen. Voor zoveel gezinnen kan het proces van beslissen om te evalueren, een provider te vinden, plannen, wachten, testen, wachten, feedback krijgen en uiteindelijk een diagnose krijgen, aanvoelen als de achtbaan van je leven.

In veel gevallen krijgen gezinnen de diagnose ADHD, maar hebben ze nog steeds onbeantwoorde vragen. Misschien heb je de diagnose gekregen, maar zie je een aantal dingen die niet passen bij de diagnose ADHD. Of misschien ging het een tijdje goed, maar de behoeften van je kind veranderen weer – waardoor je je verward en overweldigd voelt en je je afvraagt of je iets gemist hebt.

Volgens de CDC heeft tot 80% van de kinderen met ADHD een gelijktijdige aandoening. Dus, als je denkt dat er meer aan de hand is, vertrouw dan op je intuïtie – misschien heb je gelijk.

Waarom worden er vaak andere diagnoses gemist?

De overgrote meerderheid van de kinderen met ADHD krijgt een diagnose van hun kinderarts. Deze evaluaties zijn echter vaak kort (ouderinterviews en gedragschecklists) en kijken ALLEEN of er symptomen van onoplettendheid of hyperactiviteit aanwezig zijn.

Omdat ADHD zo vaak voorkomt bij andere aandoeningen, raden we ouders meestal aan een uitgebreide evaluatie uit te voeren om andere verklaringen uit te sluiten voor symptomen die ze bij hun kind kunnen zien.

5 veel voorkomende diagnoses die vaak samen voorkomen met ADHD (of kunnen worden aangezien voor ADHD!)

1. Specifieke leerstoornissen. Volgens de CDC zal ongeveer 50% van de kinderen met ADHD ook een specifieke diagnose van een leerstoornis hebben. Specifieke diagnoses van leerstoornissen omvatten dyslexie (d.w.z. een leerstoornis die het vermogen van een kind om woorden te lezen en uit te spreken aantast), dysgrafie (d.w.z. een leerstoornis die de geschreven expressie beïnvloedt) en dyscalculie (d.w.z. een leerstoornis die van invloed is op wiskunde).

Waarom lijkt een leerstoornis op ADHD? Als uw kind moeite heeft om huiswerk en klassikaal werk te begrijpen, kan dit lijken op problemen met het voltooien van het werk, onoplettendheid, afleidbaarheid, frustratie en uitdagendheid.

2. Angst. Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 33% van de kinderen met ADHD ook een angstdiagnose heeft. Dus hoe kun je zien dat je kind angst heeft? Kinderen met angst zullen grote moeite hebben om hun zorgen of angsten te beheersen. U merkt misschien dat uw kind veel vragen stelt voordat het aan nieuwe activiteiten of situaties begint. Wanneer een kind angst ervaart, zullen ze meestal proberen aan de situaties te ontsnappen om hun angstige gevoelens te vermijden.

Voor veel kinderen kan angst op ADHD lijken, omdat kinderen zich zoveel zorgen maken dat het moeilijk voor ze is om zich op het heden te concentreren. Concentratieproblemen zijn in feite een symptoom van angst.

3. Depressie. Bovendien zal ongeveer 10-33% van de kinderen met ADHD een aparte stemmingsstoornis hebben, zoals depressie. Depressie ziet er bij kinderen vaak anders uit dan bij volwassenen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld verdrietig zijn, negatieve opmerkingen over zichzelf maken of zich hopeloos voelen. Ze kunnen ook net zo gemakkelijk prikkelbaar en boos worden. Kinderen kunnen veranderingen ervaren in eten, slapen en zich terugtrekken uit activiteiten die ze vroeger leuk vonden.

Waarom lijkt depressie op ADHD? Een van de symptomen van depressie is concentratieproblemen. Bovendien kunnen kinderen de motivatie verliezen om schoolwerk af te maken, huiswerk maken en kunnen de cijfers dalen. Slaapproblemen die vaak voorkomen bij depressie kunnen ook leiden tot focusproblemen.

4. Autismespectrumstoornis. Ongeveer 15% van de kinderen met ADHD zal ook een diagnose van een autismespectrumstoornis hebben. Kinderen met een autismespectrumstoornis verlangen misschien naar vriendschappen, maar hebben moeite om nieuwe vrienden te maken en te houden. Ze kunnen ook worstelen met non-verbale communicatie, waaronder mogelijk moeite om oogcontact te maken, gebaren te gebruiken of gezichtsuitdrukkingen te maken. Ze kunnen repetitieve lichaamsbewegingen vertonen (bijv. Vingerbewegingen, klapperende handen, schommelen van het lichaam), moeite met het maken van overgangen of veranderingen in hun routine, diepe / specifieke interesses en / of zintuiglijke gevoeligheden / interesses (bijv. Geluid, geur, smaak, gevoel) ).

Waarom zou een autismespectrumstoornis op ADHD lijken? Kinderen met autisme geven er misschien de voorkeur aan om intens over iets interessants na te denken, en dit kan op onoplettendheid lijken. Het repetitieve gedrag van een kind kan ook verkeerd worden geïnterpreteerd als overactiviteit of friemelen. Zowel kinderen met ADHD als autisme hebben soms diepe interesse in specifieke onderwerpen.

5. Spraak- en taalstoornissen. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 2/3 van de kinderen met ADHD ook een spraak- of taalstoornis heeft (sommige onderzoeken wijzen op zelfs 90%!). Welke spraak- en taalgebieden worden het vaakst getroffen bij kinderen met ADHD?

  • Taal: Kinderen met ADHD scoren vaak lager op taken die het taalbegrip meten, maar dit kan deels te wijten zijn aan hun gebrek aan aandacht, waardoor ze slecht presteren op een gestandaardiseerde beoordeling. Ze hebben soms moeite om de exacte woorden te vinden waarnaar ze op zoek zijn, ook al kennen ze de woorden. Op dit moment spreken ze misschien te snel en gebruiken ze niet-specifieke taal zoals “ding” of “spul” om hun ideeën te beschrijven. Ze hebben vaak moeite om verhalen te vertellen in de volgorde waarin ze zijn gebeurd, en met de juiste hoeveelheid details.
  • Spraak: Kinderen met ADHD hebben vaak moeite met zelfcontrole, dus het kan voor hen moeilijk zijn om een ​​nieuw, correct spraakgeluidspatroon te leren. Als kinderen heel jong zijn, ontwikkelen ze een fonologisch systeem (de “regels” van spraakklanken). Kinderen met ADHD, die vaak ook dyslexie hebben, kunnen aanzienlijke problemen hebben met fonologie. Dit kan ertoe leiden dat u later geluiden leert en / of problemen ondervindt bij het horen van spraakgeluidsfouten.

Waarom zou een taalstoornis worden aangezien voor ADHD? Kinderen met een taalstoornis lijken misschien onoplettend te zijn, omdat ze niet begrijpen of aansluiten bij wat er wordt gezegd. Het kan zijn dat ze de instructies moeten herhalen of op een andere manier moeten zeggen.

Wat moeten mijn volgende stappen zijn?

Als u zich zorgen maakt dat er mogelijk meer aan de hand is met uw kind, wordt een uitgebreide evaluatie door een ontwikkelingsarts, psycholoog of neuropsycholoog aanbevolen. Van daaruit kunnen ze u doorverwijzen voor een evaluatie van spraak / taal of ergotherapie. Uiteindelijk kent u uw kind het beste! Als iets voor u ‘niet’ aanvoelt, heeft u waarschijnlijk gelijk.

Over de Auteurs

We komen graag met u in contact. Hier bij The Childhood Collective zijn we een team van twee kinderpsychologen en een logopediste … en we zijn ook moeders! We hebben veel gratis bronnen beschikbaar voor ouders die neurodiverse kinderen opvoeden. Een van onze meest populaire gratis bronnen is onze ADHD-behandelgids, die het onderzoek naar ADHD-behandeling opsplitst … waardoor u tijd bespaart, zodat u niet urenlang aan wetenschappelijke artikelen en verwarrende Google-zoekopdrachten hoeft te doorzoeken.

Onze online community groeit dagelijks, dus ga alsjeblieft naar sociale media en geef ons een follow-up. We posten dagelijks tips en inspiratie voor ouders zoals u!

Heb een mooie dag,


The Childhood Collective

Instagram: @thechildhoodcollective
Facebook: /childhoodcollective
Email: hello@thechildhoodcollective.com

Is het ADHD of iets meer? 5 veel voorkomende gelijktijdige diagnoses door The Childhood Collective

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *