Hoe werkt een Time Timer en wat kunnen we ermee?

Preschool teacher with children

Bekijk de animatie video om antwoord te krijgen op deze en andere vragen over het gebruik en de vele toepassingsmogelijkheden.

Time Timer
“Hoeveel tijd hebben we nog?” Is een veel gestelde vraag. Verstreken tijd is een abstract begrip, moeilijk te begrijpen en nog moeilijker te beheren. Maar het leren omgaan met tijd is voor velen de eerste stap naar zelfstandigheid. Het is daarom belangrijk het begrip verstreken tijd goed te begrijpen om efficiënt te leren omgaan met tijd.

Om een Time Timer te kunnen gebruiken is het niet noodzakelijk om te kunnen klokkijken op een traditionele klok. De rode schijf verdwijnt naarmate de tijd verstrijkt. Op deze manier wordt het verstrijken van tijd en hoeveel tijd er nog over is zichtbaar gemaakt.

Gebruik de Time Timer om:

* Efficiënt gebruik van tijd te bevorderen
* Het begrip tijd te leren
* Aan te moedigen tot zelfstandigheid
* Tijd beter te leren beheren
* Verstreken tijd te zien in een geluidsgevoelige omgeving

Hoe werkt de Time Timer?
Om de Time Timer aan te zetten beweeg je de rode schijf naar de gewenste tijd (tot 60 min. instelbaar). De rode schijf verdwijnt wanneer de tijd verstrijkt, totdat de rode schijf geheel verdwenen is. De rode schijf kan heen en weer bewogen worden zonder dat het mechanisme beschadigd wordt, maar uiteraard verlengt voorzichtige behandeling de levensduur van de Time Timer.

3-Inch Teacher with ClassroomEen verhaal uit de praktijk
“In de praktijk gebruik ik de Time Timer bij alle kinderen. De rekenzwakke kinderen zetten zelf de Timer op 45 minuten als ze binnen komen. Ik vertel welke opdrachten we gaan doen en in de laatste vijf minuten mogen ze een leuke opdracht kiezen. Bij de oudere kinderen maken we ook een werkverdeling. In de laatste 15 minuten werken we aan de computer en we beginnen bijvoorbeeld met 15 lange delingen te oefenen.

De Time Timer staat op tafel en de leerling en ook ik kunnen zo de overgebleven tijd in de gaten houden. Soms gaat de tijd snel, maar soms gaat het werk sneller. Bas was heel verbaasd dat hij de breuken, die hij toch erg moeilijk vindt, in 4 minuten af had. Hij had op de Timer gekeken toen hij aan de klus begon en het gaf hem een echte kick. “yes, het lukt!”.” Door Dominique Denis, Remedial Teacher